Co to jest logistyka i jakie wyróżnia się rodzaje?

Co to jest logistyka i jakie wyróżnia się rodzaje?

Logistyka w skrócie to proces zakładający planowanie, realizację oraz kontrolę sprawnego przepływu wyrobów, materiałów czy surowców, a także właściwej informacji z punktu pochodzenia do miejsca konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienckich. Jaki jest jej podział? Jakie wyróżnia się procesy logistyczne? Co wchodzi w zakres obowiązków logistyka? Ile zarabia specjalista? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu. 

Co to jest logistyka?

Z powodu dużej ilości powierzonych zadań profesjonalna logistyka dzieli się na poniższe działy:

  • zaopatrzenia – sprawdza źródło zaopatrzenia w kwestii produkcji materiałów. Także negocjuje ceny wyrobów i kontroluje jakość dostaw
  • dystrybucji – zajmuje się planowaniem i kontrolą dystrybucji określonej firmy. Utrzymuje także zapasy wyrobów gotowych czy lokalizuje magazyny dystrybucyjne. Zajmuje się organizacją kanałów dystrybucyjnych i optymalizacją dróg transportowych
  • serwisu – prowadzi zaopatrzenie nabywców w elementy zamienne i obsługuje zwroty towarów
  • produkcji – kontroluje i planuje przebieg produkcji. Także eliminuje odległości przemieszczania się do minimum. Redukuje ilość materiałów, które stosuje się w produkcji
  • magazynowa – odpowiada za magazynowanie komponentów i gotowych wyrobów
  • dystrybucji
  • kontraktowa
  • serwisu
  • produkcji

W skład logistyki wchodzi dodatkowo ekologistyka oraz e-logistyka. Ekologistyka dotyczy gromadzenia, przewożenia, a także utylizacji szkodliwych odpadów. Z kolei e-logistyka dotyczy działań logistycznych, które są związane z użyciem Internetu, a także systemów informatycznych.

Zasięg oddziaływania logistyki

W zależności od zasięgu oddziaływania logistykę można podzielić na:

  • mikrologistykę – sprowadza się do procesów logistycznych w obszarze pojedynczej firmy
  • mezologistykę – w obrębie jednego działu gospodarki
  • makrologistykę – w obszarze całej krajowej gospodarki
  • eurologistykę – obejmującą Europę
  • logistykę globalną – obejmującą cały świat

Jakie są funkcje logistyki?

Do głównych zadań logistyki jest dostarczenie towaru klientowi we właściwej ilości i terminie, w określonym miejscu. Także w odpowiednim stanie i adekwatnej do usługi cenie. Do funkcji logistyki zalicza się:

  • obsługę klienta
  • prognozowanie popytu
  • przepływ informacji
  • kontrola zapasów
  • działania manipulacyjne
  • realizacja zamówień
  • czynności naprawcze i zaopatrzenie w części

Oprócz tego do funkcji logistycznych zalicza się lokalizację zakładów produkcyjnych czy składów, jak również obsługę procesów zaopatrzeniowych, pakowania, obsługi czy zagospodarowania odpadów, w tym czynności transportowych i składowania. Z kolei do procesów logistycznych należą:

  • przepływ rzeczowych dóbr – fizyczny
  • zachowanie rzeczowych zapasów
  • procesy informacyjno-decyzyjne
  • koszty
  • infrastrukturę procesów logistycznych

Czym się właściwie zajmuje logistyk?

Co robi logistyk? Zajmuje się zarządzaniem, planowaniem i przepływem dóbr. Poza tym pilnuje kosztów – powinny być optymalne dla przedsiębiorstwa – i kontroluje stany w magazynach lub analizuje towary pod kątem słabo rotujących pozycji. Nadzoruje oznaczanie i identyfikację produktów w czasie produkcji i magazynowania. Ponadto nadzoruje proces reklamacji.

Warto wiedzieć, że logistyk może pracować w:

  • firmach transportowych
  • firmach spedycyjnych
  • firmach komunikacyjnych
  • centrach usług logistycznych
  • sklepach internetowych
  • instytucjach rządowych i samorządowych

Ile zarabia logistyk?

Zarobki technika logistyka zależą od stanowiska. W tym przypadku wynagrodzenia wyglądają następująco:

  • asystent do spraw logistyki – około 2-4 tysięcy złotych (brutto)
  • specjalista do spraw logistyki – około 3-5 tysięcy złotych (brutto)
  • starszy specjalista do spraw logistyki – około 4-6 tysięcy złotych (brutto)
  • kierownik do spraw logistyki – 5-11 tysięcy złotych (brutto)
  • dyrektor do spraw logistyki – około 9-19 tysięcy złotych (brutto)

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.