Czym charakteryzują się przyczepy uchylne?
Przyczepy samochodowe wykorzystuje się obecnie na naprawdę szeroką skalę. Zależnie od wybranego modelu można liczyć na wiele różnych udogodnień. W przypadku przyczep uchylnych ich ogromnym plusem jest fakt, że z łatwością można przewozić przy ich pomocy inne pojazdy. Wszystko za sprawą specjalnej konstrukcji oraz dużej nośności naczepy. Jak wygląda budowa przyczepy uchylnej i czym się wyróżnia?
Czym odznaczają się przyczepy uchylne?
Przyczepy uchylne nazywa się inaczej lawetami. Jest to dodatkowe wyposażenie, przy pomocy którego z łatwością można przewieść inny pojazd. Bardzo ważnym aspektem w przypadku przyczep uchylnych, jak zauważają pracownicy firmy Autox i inni specjaliści z branży, jest dopasowanie odpowiedniego modelu. Należy przy tym uwzględnić, czy sprzęt będzie wykorzystywany do celów prywatnych, czy zastosowania firmowego.
Przyczepy uchylne wyróżnia bardzo duża trwałość, co wynika z ich projektu oraz wykonania. Rama zwykle produkowana jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Zapewnia to bardzo dużą odporność na obciążenia. Zależnie od wybranego modelu można liczyć na jedną lub dwie osie. W przypadku przyczep uchylnych, dwuosiowych, dopuszczalne obciążenie jest znacznie wyższe, dlatego te są zdecydowanie popularniejsze.
Konstrukcji przyczepy uchylnej w oparciu o model dwuosiowy charakteryzuje się:
dopuszczalną masą całkowitą na poziomie 2700 kilogramów,
specjalnie zaprojektowanym zaczepem pozwalającym na obciążenie 2,7 tony,
wytrzymałością każdej z osi wobec naporu 1350 kilogramów,
najazdem ze stali o długości 1 metra, co w znacznym stopniu ułatwia umieszczenie pojazdu na przyczepie,
masą całkowitą na poziomie 510 kilogramów.
Bardzo często elementy przyczepy są także ocynkowane, co skutecznie zabezpiecza przed korozją oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy uchylnej
Zgodnie z obowiązującymi normami maksymalna dopuszczalna masa przyczepy uchylnej wraz z ładunkiem powinna wynosić od 750 kilogramów do maksymalnie 3,5 tony. Modele mieszczące się w górnej granicy określane są mianem ciężkich, jednak pozwalają na bezpieczny transport praktycznie każdego większego samochodu osobowego. Warto także pamiętać, że w sytuacji, kiedy pod samochód główny podczepiona zostanie przyczepa uchylna, zmieniają się wymagania dotyczące posiadanych przez kierowcę uprawnień. Wówczas konieczna jest kategoria B+E. Odstępstwem od tej reguły jest jedynie ciągnięcie przyczepy z ładunkiem, który nie przekracza wagi 750 kilogramów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana