Artykuł sponsorowany

Jakie są różnice między transportem a spedycją?

Jakie są różnice między transportem a spedycją?

Transport i spedycja to często mylone ze sobą pojęcia, które jednak nie oznaczają dokładnie tego samego. Co wobec tego odróżnia firmę spedycyjną od firmy transportowej? I jaką rolę w obydwu przypadkach odgrywa logistyka? Jeśli interesuje Cię ten temat, zapraszamy do lektury.

Transport, czyli oczko w głowie spedytora

Zarówno transport, jak i spedycja opierają się na logistyce, czyli na procesie planowania i realizowania przepływu surowców oraz towarów z jednego punktu do drugiego. W ramach takiego procesu ważną rolę odgrywa spedycja, czyli kompleksowa obsługa przewozu towarów, w tym przyjmowanie zleceń spedycyjnych, opieka nad dokumentacją towaru, ubezpieczenie ładunku, przygotowanie towaru do transportu, jak również sam transport i jego zorganizowanie. Transport jest natomiast najważniejszym elementem spedycji, polegającym na przewiezieniu ładunków czy towarów drogą lądową, powietrzną lub morską. Spedytor musi więc w jak najlepszy sposób zaplanować transport, tak aby uwzględnić odpowiedni czas przybycia ładunku, jak również optymalizację jego kosztów. Szczególnym wzywaniem jest spedycja międzynarodowa, która obejmuje transport powietrzny lub morski. Ten ostatni zwany frachtem morskim polega na przewozie towarów specjalnymi statkami, jak m.in. kontenerowce.

Kwestia większej i mniejszej odpowiedzialności

Jak więc widać, na barkach spedytora spoczywa dużo większa odpowiedzialność, niż na osobie lub firmie realizującej zlecenie transportowe. Podejmuje on bowiem kluczowe decyzje odnośnie wyboru środka transportu, jak również dba o odpowiednie zabezpieczenie towaru i dopełnienie wszelkich formalności związanych z przewozem itp. W przypadku frachtu morskiego często przewożone są ładunki ponadgabarytowe, takie jak elementy różnego typu budowli czy mostów itp., których nie dałoby się przewieźć drogą lądową, jak również substancje płynne, jak paliwa czy ładunki petrochemiczne, które wymagają specjalnych warunków przewozu. Tego rodzaju transportem morskim na rynku polskim zajmuje się firma logistyczno-spedycyjna OKMARIT.

Firma spedycyjna może przewieźć ładunki swoim własnym transportem lub też zlecić go firmie przewozowej podpisując z nią umowę przewozu. W przypadku transportu morskiego istotne jest także monitorowanie poszczególnych etapów przewozu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.