Logistyka dla e-commerce. Trudności i wyzwania
Dystrybucja stanowi ogniwo łączące produkcję z konsumpcją. Logistyka e-commerce wymaga wiedzy, jak realizować potrzeby klientów w dosyć szybko zmieniających się realiach rynku. Sprzedawcy w sklepach internetowych mierzą się z wieloma trudnościami. Zadania logistyki traktuje się jako wypełnienie tzw. luk, które jednocześnie w idealny sposób opisują pełnione przez nią funkcje.
Wypełnianie luk jako wyzwanie logistyki w e-commerce
Pierwszą trudnością w logistyce sklepów internetowych jest wypełnienie luki czasowej. Konsumenci realizują zakupy w dogodnych dla nich momentach, a nie w sposób systematyczny. Często czas, w którym występuje zapotrzebowanie na dany produkt, nie jest odpowiedni dla sprzedawcy. Tu właśnie pojawia się „luka”, którą należy wypełnić. W rzeczywistości oznacza to zapewnienie dostępności produktów, na które jest popyt, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości dostaw. Kolejną jest luka przestrzenna. Problemem jest odległość, jaka dzieli produkt od finalnego odbiorcy. Konsumenci charakteryzują się dużym rozproszeniem, natomiast producenci i sprzedawcy usytuowani są często w dużej odległości od klientów zgłaszających popyt na dane dobro. Zadaniem usług logistycznych dla e-commerce jest zorganizowanie transportu od producentów, przez sklep, do odbiorców.
Następne problemy logistyki to wypełnienie luki ilościowej i asortymentowej. Obecnie popyt konsumentów na produkty okazuje się bardzo zróżnicowany. Dlatego sklepy powinny wyjść klientom naprzeciw i dostarczać towary od wielu wytwórców i z różnych miejsc produkcji, gwarantując dostępność asortymentu. Ostatnim wyzwaniem jest zapełnienie luki informacyjnej, która występuje w momencie braku odpowiedniej informacji o dostępnych produktach lub źródłach ich pochodzenia. Rozwiązaniem powinno być systematyczne informowanie zarówno konsumentów, jak i producentów o wprowadzonych zmianach i nowym asortymencie sklepu. Dużą pomocą w tym zakresie jest korzystanie z zewnętrznych usług fulfilment.
Podsumowanie
Wyzwaniem logistyki sklepu jest odpowiednie zidentyfikowanie oraz wypełnienie występujących luk w działaniu, które znajdują się pomiędzy strefą produkcji a konsumpcji. Można to robić samodzielnie lub zlecić to zadanie operatorowi logistycznemu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana