Polskie koleje od A do Z – historia i infolinia

Polskie koleje od A do Z  – historia i infolinia

Polska wyróżnia się jedną z najgęstszych sieci kolejowych w Europie. Obejmuje ponad 20 tysięcy kilometrów linii kolejowych i jest zarządzana przez PKP – Polskie Linie Kolejowe. Linie mogą być państwowe lub lokalne. W przypadku linii państwowych określone są Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 roku w zakresie wykazu linii kolejowych. Poznaj historię polskich kolei!

Historia kolei państwowych

Na portalu kolejowym w Polsce można przeczytać o początkach PKP,  a więc Polskich Kolei Państwowych. Firma tak się nazywająca powstała 24 września 1926 roku. Co ciekawe, pierwsze połączenie kolejowe zostało uruchomione w 1845 roku. Była to trasa Warszawa-Wiedeń. Dzięki temu w XIX wieku można było rozprowadzać surowce do fabryk i dostarczać do klientów. Z kolei na Dolnym Śląsku zakłady fabryczne we Wrocławiu otrzymały węgiel, dzięki przewozowi w pobliżu Wałbrzycha czy Górnego Śląska. Z początku budowę dróg kolejowych wiązano z biznesowymi kategoriami. Potem zalety tego środka transportu doceniło wojsko. Sieć polskich kolei zaczęła być rozbudowywana od 1918 roku. Kursowały wówczas wagony i parowozy, które określały granice Polski. Warto wiedzieć, że linie kolejowe w Polsce rozciągają się na ponad 20 tysięcy kilometrów. Przewoźników jest wiele. Ujednolicenie, odbudowa i sprawne przejęcie były podstawą.

Jakie są potrzeby przewozowe w Polsce? Dawne plany rozbudowy sieci kolejowej

Jak się okazuje, były bardzo duże różnice intensywności przewozów w danych dyrekcjach polskich kolei. Największa intensywność przewozów była w Warszawie, a najmniejsza gęstość przewozów w Dyrekcjach Stanisławowskiej i Wileńskiej. Warto poznać plany budowy linii kolejowych na przestrzeni lat:

  • 1928: Bydgoszcz – Gdynia, Herby – Inowrocław, Woropajewo – Druja, Łazy – Kiwerce, Lublin – Bełżec, Warszawa – Ostrowiec, Toruń – Ostrołęka, Kamień K. – Wołkowysk, Kraków – Miechów, Chełm – Sokal, itd.,
  • 1946-1947: Wieruszów – Sieradz, Mława – Nidzica, Czarna Wieś – Kamienna, Warszawa – Łazy, Skierniewice – Sochaczew – Nasielsk – Ostrołęka – Łomża – Augustów,
  • 1951-1960: oprócz elektryfikacji linii Warszawa – Katowice czy linii Koluszki – Łódź oraz Wejherowo – Pruszcz zbudowano linie: Warszawa Włochy – Błonie, Skierniewice – Koluszki – Łódź, Gdańsk – Gdynia Główna, Warszawa Wileńska – Zielonka – Wołomin – Tłuszcz,
  • 1961-1970: elektryfikacja linii Poznań – Zbąszynek – Rzepin, Łuków – Biała Podlaska – Terespol, Tczew – Malbork – Iława – Działdowo – Nasielsk, Warszawa – Białystok – Kuźnica Białostocka, Przeworsk – Rozwadów,
  • 1981-1989: powstały jednostki takie jak Rejony Przewozów Kolejowych oraz Oddziały Drogowe, Budynków i Automatyki,
  • późniejsze prace.

Informacja kolejowa – jaka jest infolinia dla pasażerów?

Zależy Ci na zdobyciu informacji telefonicznej PKP? Poznaj główne numery:

  • 703 302 333 – opłata 2,08 złotych,
  • 703 200 200 – opłata dla krajowych abonentów 1,29 złotych brutto,
  • (22) 391 97 57 – dla sieci zagranicznych czy połączeń zagranicznych.

Dzięki nim poznasz rozkłady PKP i zapytasz na przykład czy z Twojego przystanku jedzie autobus. Mieszkasz na Mazowszu? Zadzwoń na następujące numery i skorzystaj z informacji kolejowej:

  • (22) 364 44 44,
  • (32) 428 88 88,
  • 727 030 303 – Biuro Obsługi Klienta czy wiadomość o taryfie.

Do Kolei Wielkopolskich natomiast możesz zadzwonić na numery: 608 921 919 lub 19757. Warto także znać następujące numery:

  • 887 879 980,
  • 03581/76 48 910,
  • 703 202 020,
  • + 420 222 222 221.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję